Lacné dierkované okuliare

41GWekKne9LZaujali ma dierkované okuliare. Vraj dokážu za pár týždňov zlepšiť zrak. Žeby som ich vyskúšal?

V slovenských internetových obchodoch stoja tak 20 Euro. Niekto sa dobre nabaľuje na kúsku plastu, pomyslel som si… Pozerám na Amazone. Nachádzam dierkové okuliare za 1,50 € vrátane poštovného na Slovensko. Okuliare majú zväčša kladné hodnotenia, cez 100 ľudí sa vyjadrilo, asi budú celkom kupované… Hm. No nekúp to.

Niekto by sa potešil, aké sú lacné… Moja teta by ich bez rozmyslu kúpila a ešte mala dobrý pocit, ako dáva prácu niekomu v Číne. Niekto v Anglicku by tie okuliare kúpil, iba aby pomohol svetovej ekonomike a zároveň niekde minul peniaze, ktoré sa mu každý mesiac kopia na účte…

Prečo váham?

Čiže, niekto vyťaží z hĺbky zeme ropu, tá je prepravená na druhý koniec Zeme, kde je v petrochemických závodoch chemickými pochodmi zmenená na plast a niekoľkonásobne viac jedovatého odpadu. Ten plast je potom poslaný zasa na iný koniec Zeme, kde z neho niekto vylisuje okuliare. Tieto prejdú rukami neviem-koľkých robotníkov, sú zabalené a poslané zasa na iný koniec Zeme – odkiaľ by sa potom s trochou šťastia dostali na Slovensko na môj nos.

Celá táto „sranda“ stojí jeden a pol Eura, teda 45 bývalých korún slovenských. To nemôže byť celá cena. A ani nie je…

My platíme – ale nie peniazmi. Peniaze sú tam skôr len ako zastretie, odvedenie pozornosti od toho, čo sa v skutočnosti deje. My platíme našim odobrením. Naším súhlasom, že si tú vec a celú tú „srandu“ okolo berieme na zodpovednosť. Že na seba berieme ťarchu toho, že Zem je trávená. Že prírodná zelená krajina je menená na púšť, že ľudia sú z nej honení do fabrík, kde často už ako deti pracujú, aby si ako novodobí nevoľníci mali začo kúpiť jedlo a vodu… A niekto má tú drzosť povedať, že my im dávame prácu, tým ľuďom, že my im nesieme pokrok…

My platíme našou dušou. Do našej duše si berieme bremeno toho, že niekto koná proti životu, proti prírode, proti prírodným, vesmírnym zákonom…

Jemu sa nič nedeje… Vládne si ďalej… Zotročuje, vykorisťuje a ničí ďalej…

„Boh ho potresce. Božie mlyny melú pomaly ale isto“, povedala by možno moja prastarká. Áno, čo dáš sa ti vráti. Taký je prírodný zákon kruhu. Jemu sa to ale nevráti, keď my zato dobrovoľne preberáme to bremeno, keď mu to my všetci odobrujeme svojím stvrdením tej „srandy“ svojím nákupom.

Vráti sa to nám všetkým, ktorí sa podieľame, v rovnakej miere… My všetci budeme niesť následky, už nesieme následky… Sme chorí, osamelí, prázdni, duševne, vnútorne špinaví… Toto je jediný dôvod, prečo sa toto celé deje, prečo civilizácia ešte beží…

Ak prestaneme nakupovať, tovar ostane na skladoch, bremeno ostane na tých, čo ho vytvorili. Položí ich. Toto nebude kríza – toto bude vyslobodenie.

Je to jedno, či tie okuliare stoja 2 Eurá alebo 20 Euro… Deje sa to v oboch prípadoch – pri dvoch Eurách je to ale nápadnejšie…

Nehovorím teraz ale, že nekupovať nič. Ja si tie okuliare možno kúpim. Možno zvážim, že možné zlepšenie zraku mi zato bremeno stojí… Predtým sa ale pokúsim si také okuliare vyrobiť z papiera… Hovorím o uvedomení toho, čo sa deje. O uvedomení si, ako platím, čím platím… Nabádam k starostlivému zváženiu každej kúpy, každého odobrenia.

Nadávame na politikov, akí sú úplatní, ako zapredávajú našu krajinu za pár zbytkov… My ale zväčša robíme to isté… Naším každodenným nakupovaním… Za „lacné“ zapredávame našu matku Zem. Uvedomujem si to.

Stačilo. Nepotrebujem toto ďalej robiť.

*

*

*

Odporúčam pozrieť si Príbeh vecí (The Story of Stuff), pekný krátky kreslený film na túto tému

*

S okuliarmi som nakoniec dopadol takto:

dierkovane-okuliare-plechovka-od-piva_pinhole-glasses-bier-can

O tom na mojom druhom blogu: Dierkované okuliare – urob si sám

*

*

*

2 thoughts on “Lacné dierkované okuliare

  1. Spätné upozornenie: Dierkované okuliare – urob si sám | Poňal som...

  2. Tento aspekt nezmyselného míňania peňazí si tiež uvedomujem. Preto sa snažím nakupovať skôr premyslene, to čo potrebujem, zhruba v takej kvalite a cene, ktorá sa mi dlhodobejšie vyplatí. Odolávam tiež náporu technologických noviniek, keď som si asi pred piatimi rokmi povedala, že nový mobil ani nemá zmysel, keď bude o chvíľu zas nemoderný, takže s mobilom, ktorý mám vydržím, kým bude funkčný. A veru stále je, ani opravovať ho nebolo treba. Inak to dopadlo s notebookom, ktorý sa pobral do večných lovíšť po piatich rokoch a ja som mesiac čakala, či ho fakt nepreberú. Ani sa mi nechcelo vyberať nový, starý mi totiž vyhovoval. A aj keď sa nákupom nedá vždy vyhnúť a často aj neodolám, aj tak je to fajn pocit, keď niektoré veci oželiem. Ani jednu stranu totiž netreba preháňať.🙂 Video je super, videla som ho už pred rokmi…

Stojím o tvoj názor:

