Obrad očisty

mydelnik-ilustrSo studenou vodou sa mám rád už dlhšie. Bežne sa sprchujem iba takou. Býval som zimomrivý – studená voda mi ale pomohla nadchnúť môj vnútorný oheň. Uvoľnilo sa moje vlastné vnútorné teplo – nie len to telesné – ale aj duchovné: nadšenie, radosť, chuť tvoriť, učiť sa, uskutočňovať…

Sprchovanie je pre mňa obradom. Rozjímam, čistím sa. Ladím sa a uvoľňujem. Zmývam napätie a nepokojné myšlienky. Mám čas pre seba. Som sám v kúpeľni – v kúpeľoch. Vyzlečiem sa. Preciťujem pravdivosť nahoty. Vyzliekam zvyšky úloh, brnení, bránení, predstieraní, chcení a predstáv… Som – to stačí. Nachádzam svoj stred. Tu a teraz.

Uvoľňujem sa. Preťahujem sa. Zacvičím si.

V jednu chvíľu pocítim, že teraz – vchádzam do sprchy. Púšťam na seba vodu, studenú vodičku. Šúcham si rukami celé telo. Od tváre po päty a späť. Počkám, kedy voda stečie. Striem sa dlaňami. Chvála ti voda. Rozjímam a schnem. Vyšúcham sa drsným uterákom. Vykračujem čistý. Osviežený. Do nového času.

*

Nepoužívam horúcu vodu – a ani mydlo. Neprichodí mi vhodné moju kožu odmasťovať. Koža je živá – aj vnútri aj zvonka. Žijú na nej dobré malé zvieratká. Koža ma chráni len, ak je zdravá, ak je v prirodzenom stave – ak je prirodzene mastná. Vtedy je správne živá a môže dobre plniť svoju úlohu. Netreba to narušovať žiadnym mydlom ani šampónom… Nemusím odmasťovať môj prirodzený kožný maz – len aby som ho potom nahradzoval pochybným kúpeným mazom umelým Nehovoriac o prekrývaní vlastnej vône nejakou umelou, chemickou – ak smrdím, je to znamenie, že niečo je v neporiadku v mojom tele. Nedobré jedlo? Narušená koža? Napätie? Choroba? Málo slnka? Nevhodné umelé oblečenie? Dezodorant ťa šťastným nespraví a voňavkou len klameš seba a svoje okolie…

Čistiace prostriedky z obchodu vnímam ako začarovaný kruh. Niečo spravia – a zároveň pokazia – a ty si závislý. Reklamy útočia na náš pocit čistoty – na našu potrebu očistenia… Sľubujú účinok, sviežosť, vôňu… Klamú a zavádzajú… Pocit špiny, ktorý cítime, totiž nesúvisí so špinavou kožou… Špinu máme v sebe hlavne duchovnú, špinia nás reklamy, špinia nás médiá, keď nám pred oči stavajú klamstvá a do uší tlačia cudzie oblbujúce piesne… Špinu podávajú v jedálňach, predávajú v obchodoch – a pokrytecky to nazývajú jedlom… Jeme jedy a čudujeme sa, že sme nekľudní, že sa cítime mizerne, špinavo…

A pritom stačí tak málo.

Ani vlasy si neumývam šampónom. Len studenou vodou a rukami. Najlepšia je dažďová.

*

*

*

Pozri aj:
Rozprávková voda

3 thoughts on “Obrad očisty

  1. Doplním, ku vlasom a lupinám:

    Môžem sa nato pozerať dvojako:
    1) Buď, že mi chýba nejaký prípravok, ktorý mi dá vlasy na poriadok
    2) Alebo, že mi nejaký prípravok prebýva, a preto vlasy nie sú naporiadku…

    Dakedy som mával lupiny, používal som šampón, aj taký proti lupinám…

    Potom som sa na to všetko vykašľal a teraz sú to už dva roky, čo si hlavu umývam iba studenou vodou a bez šampóna. Lupiny už skoro nemám.

    Vždy pred umývaním vlasov si hlavu vymasírujem, vyškrabkám, vlastne mechanicky nechtami zoškrabem vrstvičku mazu a starej koži na hlave… Príde mi to oveľa lepšie a šetrnejšie, ako sa snažiť maz rozpúšťať chemicky… predovšetkým si nezavarujem na ďalšie problémy použitím nejakých chemikálii…

    Odporúčam…🙂

Stojím o tvoj názor:

