Škola – je to celé zle

556761_386473691440833_834413127_nDeti sa chcú učiť. Mladí ľudia chcú študovať, chcú pracovať, chcú byť prospešní… Videl si už malé dieťa, ktoré by nechcelo v⁠ živote nič robiť? Ktoré by si prialo hlivieť, len sa ponevierať a⁠ zabíjať čas? Ako však začneme chodiť do školy, niečo sa zmení…

Žiaci v laviciach. Sú tam z donútenia, z povinnosti… Čím sa previnili? Učiteľka pred tabuľou prednáša učivo, skúša a dáva písomky. Pýta sa a presne vie, akú odpoveď chce počuť… Deti si znudene píšu poznámky. Niektoré sa sem-tam hlásia, väčšina sa však neprejavuje. Keby totiž povedali dačo nesprávne – učiteľka by ich pred všetkými odsúdila. Deti sa nič nepýtajú – ešte by sa strápnili, že niečo nevedia. Na voľné otázky aj tak nie je čas, s učivom sme večne pozadu… Keď sa aj niečo spýtaš, učiteľku len podráždiš. Vezme to osobne, že sa jej snažíš podryť autoritu a strápniť ju, že niečo nevie…

Škola vlastne cvičí deti, aby neboli schopné sa samé nič naučiť z⁠ vlastnej vôle. Nútené učenie znechutí prirodzenú ľudskú radosť z⁠ učenia sa. Veď aj jedlá, do ktorých ťa ako dieťa núti­li, doteraz neješ. Výsledok je, že potom vieme len to, čo nám úradníci dovolia vedieť… Navyše, deťom je predkladaný vzor totality: poslúchaj úradníka, lebo ty si nič.

Jednoducho: Klasické školstvo je celé zle, lebo bolo po­stavené na zlých základoch. Bolo vymyslené v⁠ dobe absolu­tistickej diktatúry ako nástroj indoktrinácie a⁠ cvičenia ľudí. Vôbec nejde o⁠ nejaké vzdelávanie – ale o⁠ psychologické programovanie pre slepú a⁠ hlúpu poslušnosť: „Drž hubu a⁠ krok, opakuj predpísané, podriaď sa a⁠ počúvaj úradníka.“

Chýba tam ľudský prístup a⁠ ten nepríde, kým sa budúci učitelia budú učiť správať sa ako stroje… Učiteľ musí mať priestor byť človekom – len tak dokáže poskytnúť pries­tor aj deťom. O⁠ tom je napríklad intuitívna pedagogika…

Intuitívna pedagogika? „Čo je to za systém? Aké metódy a⁠ poučky používa?“ pýtajú sa často učitelia. Ono to ale nie je systém. Ani súbor metód. Ani poučky. Skutočné vedomosti sa totiž nedajú získať tak, že si prečítaš poučky. Teoretic­kým, dnes bežným učením, sa naučíš len predstierať, že niečo vieš. Len si myslíš, že to vieš. Klameš sám seba a⁠ učíš deti klamať samé seba. Skutočné učenie ide cez vyskúša­nie, cez osobný zážitok – vtedy aj pochopíme a⁠ do hĺbky si uvedomíme súvislosti. Pocítime pravdu. Toto ale tí, čo pred 200 rokmi vynašli štátne školstvo, vôbec nechceli.

Metodológia a⁠ poučky – to sú všetko výplody snahy o⁠ skrytú manipuláciu a⁠ ovládanie…

Školstvo môže byť iné – chce to však zbaviť sa všetkého, čo si o⁠ ňom myslíme. My sa však bojíme pochybovať. Bojíme sa priznať si chybu. Spravíš chybu, stratíš tvár – vycvičili nás… Uzatvárame sa tak do nevedomosti. Radšej sa slepo oddáme vyššie postave­nému úradníkovi – ako by sme si mali vziať späť zodpoved­nosť sa svoj vlastný život a⁠ za to, čo deťom konáme…

Školstvo môže byť iné. Príkladom je škola Solvik vo Švédsku: Deti prídu do školy, a keď ich rozhovory a ruch utíchnu, začína vyučovanie… Pevný čas nie je stanovený. Prvé štyri roky sa deti učia hlavne zmyslovej pozornosti. Deti sa hrajú veľa dotykových hier. Dôraz sa nekladie na učenie z⁠ učebníc – ale na hru. Deti si takto rozvinú veľa schopností, ktoré sú pre život dôležitejšie, ako opakovanie poznatkov. Napríklad schopnosť intuície a⁠ cítenia vôľového prúdu prítomného v skupine. Deti sa naučia dôverovať to­muto prúdu a⁠ rozlišovať to, čo ladí a čo neladí…  Cibria si postreh, učia sa prekonávať strach… V⁠ mozgu všetko so všetkým súvisí a⁠ pohybové či zvukové hry prirodzene rozvinú aj matematické či pamäťové schopnosti. Bežné učivo sa potom deti veľmi rýchlo a⁠ ľahko naučia neskôr, keď sú rozumovo vyspelejšie – v⁠ neskorších ročníkoch školy.

Intuitívna pedagogi­ky využíva mnoho hier. Nie sú to súťaživé hry – skôr dávajú možnosť „prúdiť“. Tieto hry dokazujú, že je veľ­ký rozdiel medzi tým, niečomu v⁠ hlave porozumieť, a⁠ schopnosťou to urobiť. A⁠ aj v⁠ rámci robenia je rozdiel medzi tým, vedieť niečo robiť „správne“ ale kŕčovite – a⁠ ve­dieť to robiť to tak, aby to šlo ľahko a⁠ akoby samo – aby to ladilo a⁠ „prúdilo“. Hrami vlastne zdokonaľujeme priamo svoju schopnosť učiť sa novému a⁠ tvorivo a⁠ pružne čeliť zmenám, ktoré život prináša.

Ako vyzerajú takéto hry?

Chce to podstatnú zmenu nie len pojatia učenia, ale aj učiteľa. Učiteľ nie je „neohrozený“ úradník. Učiteľ nie je hod­nosť. Učiteľ je predovšetkým vzťah. Len ľudia, ktorí sa vzájomne ctia a⁠ cítia, ktorí prijímajú svoje chyby a⁠ prijí­majú aj spätnú väzbu od okolia – sú schopní vzá­jomne sa učiť. Učíme sa prijímaním vzorov. Čo nás môže naučiť pretvarujúci sa namyslený pokrytec? Čo nám naopak dá celistvý, vedomý a⁠ oduševnený človek, ktorý to, o⁠ čom rozpráva, aj žije?

Ak túto chybu v⁠ základoch našej spoločnosti nenapraví­me – nikdy nedospejeme k⁠ spravodlivej spoločnosti – zas a⁠ zas budeme padať do totality a⁠ násilia…

Pritom sú nám spravodlivosť, sloboda, úprimnosť a⁠ vzá­jomná úcta ako ľuďom prirodzené – rovnako ako ra­dosť z⁠ učenia sa a⁠ zo zmysluplnej práce.

*

Možno by bolo najlepšie sa na školy úplne vykašlať. Neberme deťom zodpovednosť za ich život a vzdelanie: Sloboda učenia

*

*

*

Pozri aj:
Intuitívna pedagogika.cz

zachranme-skolu

5 thoughts on “Škola – je to celé zle

  1. no, aj nas caka od septembra skola. akurat vyberame ze na ktoru. Len tazko sa vybera, ked nepoznas ucitelov. Mne je v zasade jedno ake tam maju kruzky a aky jazyk sa ucia, skor by som sa rada stretla s ucitelkami, ktore budu prvakov ucit. No a to neviem ci sa da, aj ked maju tie skoly dni otvorenych dveri, uvidime. No a potom je tu este dalsia zasadna vec, mlady muz chce ist spolu s kamosom, s ktorym su naj kamosi uz od 6 mesiacov veku, takze to musime vzdy spolu s jeho mamou doladovat🙂

  2. Inak zamyslala som sa aj nad alternativnymi skolami, ale trosku ma odradza to aby nebol prilis izolovany od toho klasickeho skolstva…vies aby potom ked raz vyjde von z peknej bubliny nebol jak alenka v risi divov…

    • Tohto, že by bol potom “mimo” sa podľa mňa nemusíš báť. Oveľa lepšie bude pripravený na život, keď mu bežné školstvo nezničí sebavedomie, keď mu neznechutí učenie a neukradne zodpovednosť za seba samého…

      Bude to pre teba výzva, aby si stíhala hojiť to, čo v synovej duši škola pokazí…

      To už rovno s ním môžeš byť doma🙂 Viem o jeden škole na Slovensku, kde sa to dá dohodnúť, že papierovo bude akože tam a inak bude slobodný… A s kamarátmi sa môže stretávať poobede.

      Nemusíš ho doma učiť ako učiteľka – ani škola ti nezaručuje, že dieťa niečo naučí – škola sa o to len pokúša… Ty mu vieš dať priestor, aby sa učil sám. Možno by bolo najlepšie sa o tom s ním otvorene porozprávať🙂 Žeby vedel aké sú možnosti a mohol si ich vyskúšať…

      http://www.slobodaucenia.sk/

      • jo….on nemoze byt doma, on potrebuje deti, rovestnikov, alebo aj dospelych, bohuzial na neho je jedna osoba aj ked je to mama malo. On je velmi kolektivny typ, mohla by som ho nechat doma, ale to by nasa rodina musela mat aspon zo 10 clenov. A na to sa necitim.

  3. Vcera sme boli na dni otvorenych dveri v statnej skole, kde si pojdeme na zapis. Pozreli sme si vyucovanie slovenciny, anglictiny, matematiky, telesnej vychovy a hudobnej vychovy prvakov. Ucitelky boli 4 rozne, z toho dve boli podl mna v pohode, vedeli decka zaujat, celkom dobry pristup, jedna bola uplne mimo, nic z nej neslo, ani si len nevsimla ze jeden chlapec sa dobrych 5 minut hlasil, ze nema take karticky, co potreboval ked hrali taku hru…doslova nudna mimoza. A ta stvrta to vobec neviem posudit, akoby tam ani nebola. Tak aj vyzerali hodiny. Slovencina super, matika super, hudbobna uplne super, anglictina s tou prispatou nic moc, ale aspon nieco hrali, aspon tie metody boli celkom fajn, ale uplny pruser telesna vychova. najskor sa chvilu len tak nahanali potom isli hrat uplne debilnu hru, v ktorej som vobec nepochopila ze to uz akoze nieco hraju, lebo cca 10 minut co sme tam boli tak len stali jak tlci…potom mi bolo vysvetlene ze si hovoria nieco o babke ktora pletie a motkaju si rucuckami. Katastrofa najvacsia. To ma bohuzial neprekvapilo. Co m prekvapilo v dobrom ze tie vyucovcie metody na inych predmetoch maju celkom dobru uroven, fakt kadeco vymyslaju, kdeake rozpravky pesnicky, dokonca hrali BINGO🙂. Fajn. Ale ten telocvik to je do placu. No a jeden z najvacsich pruserov je ze triedy maju napratne lavicami a vobec tam neni miesto na normalne pohybovanie sa. ked si predstavim ze ma v takejto miestnosti dieta stravit vacsinu dna, su tam samozrejme aj po vyucovani vramci druziny, okrem toho co ich na chvilu vypustia na dvor, tak silno zvazujem. Hoci je to skola ktor ma dobru povest, hrnu sa tam aj z inych miest koli jzykom ktore tam maju vraj velmi dobru uroven. Ale pravdupovediac mm v pazi cele jazyky, ked by to malo byt takto. Jedine ze by mal kazdy den nejake kruzky aby nemusel tvrdut v tej triede. To je zase plus, vraj tam maju super futbalovy tim, veolmi dobru vytvarnu….no neviem….ale cudujem sa ze n toto nikto nepomysli, vsetci si tukaju na hlavu ze co riesim, akoby to bolo nepodstatne v akej miestnosti to decko bude velku cast svojho zivota a podstatnejsi je nejaky drbnuty cudzi jazyk…toto su veci, ktore nepochopim asi ja…

Stojím o tvoj názor:

Zadajte svoje údaje, alebo kliknite na ikonu pre prihlásenie:

WordPress.com Logo

Na komentovanie používate váš WordPress.com účet. Log Out / Zmeniť )

Twitter picture

Na komentovanie používate váš Twitter účet. Log Out / Zmeniť )

Facebook photo

Na komentovanie používate váš Facebook účet. Log Out / Zmeniť )

Google+ photo

Na komentovanie používate váš Google+ účet. Log Out / Zmeniť )

Connecting to %s